Winnaars Goud Grunn 2019-2020

29 juni 2020

Op de Rutger Kopland School in Siddeburen vielen maar liefst vier dames in de prijzen: Mirjam, Milou, Janique en Naomi met hun maquette over de Groninger wijk van de toekomst. De jury prijst de veelzijdigheid, er is aan van alles gedacht zoals voorzieningen (moestuinen, parkeerplaatsen), bevingsbestendig bouwen, het opwekken van stroom, duurzaamheid, recreatie en het verkopen van de lokale producten in de supermarkt. Kortom, goed doordacht en netjes uitgewerkt en gepresenteerd. Voor hen een cheque van 250 euro en gouden medaille!

Op het Theda Mansholt College in Delfzijl gingen de jongedames Marleys en Rosalie er vandoor met de juryprijs, namelijk een cheque van 250 euro, twee gouden medailles en natuurlijk eeuwige roem.

De juryleden Randolf Boersma, Nienke Busscher en Drewes Wildeman en de jongerenjury vonden het project Ouderenzorg, bestaande uit een hulphorloge en website het beste. Het hulphorloge wordt aan een hulpbehoevende en verzorger/ familielid verstrekt en zo kunnen ze gemakkelijk met elkaar contact houden en eventueel noodhulp inschakelen. “Goed idee, mooie presentatie en goed dat er bewust gekozen is voor het gebruik van gerecycled materiaal waardoor ook de kosten van het horloge lager zijn”, zo luidde het oordeel van de jury.

Aanpassingen vanwege corona
Ongeveer 170 leerlingen deden dit schooljaar mee aan Goud Grunn en de daaraan gekoppelde prijsvraag. Aanvankelijk hadden ze 500 deelnemers, maar vanwege de coronapandemie zijn veel activiteiten geannuleerd en konden het Aletta Jacobs College in Hoogezand, Dollard College in Woldendorp en Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum in Appingedam helaas niet deelnemen. Ook heeft het EPI-kenniscentrum de expositie van de gemaakte werkstukken moeten afzeggen en de grote, feestelijke prijsuitreiking op 12 juni in Delfzijl.

Het EPI-kenniscentrum coördineert voor voortgezet onderwijs scholen in de provincie Groningen het (gratis) project Goud Grunn. In 2107 werd hier mee gestart, samen met Vereniging Groninger Dorpen, BuildinG en Fieldlab Practice. Ze willen de jongeren in het aardbevingsgebied betrekken bij en bewust maken van ontwikkelingen in hun regio. Er zijn immers veel kansen, bijvoorbeeld als het gaat om bouwen, duurzaamheid, levensloopbestendig wonen en energietransitie.